New Star Marsafa

New Star Marsafa


 
الرئيسيةمكتبة الصورالتسجيلبحـثدخول

شاطر | 
 

 الزواج اليوم ... اين نحن منه *** اسباب *مشاكل *حلول *معوقات* أفكار ** شارك Maximos

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Abu Mohanad
AdminAdmin
avatar

عدد الرسائل : 2931
العمر : 40
Personalized field :
وســـــــام :
تاريخ التسجيل : 28/03/2008

مُساهمةموضوع: الزواج اليوم ... اين نحن منه *** اسباب *مشاكل *حلول *معوقات* أفكار ** شارك Maximos   الجمعة 27 يونيو 2008, 12:18

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة عاوز اخد رائيكم فى مشكلة بس مش عاوز حد
يدخل ويقول شكرا ومرسى ونلتقى بعد الفاصل
عاوز نشارك كلنا باايجابية
كل واحد يعرض اللى عنده واللى فى قلبه
عشان جايز نلاقى حلول ولو حل واحد

لمشكلة الجواز هذه الايام
فالمعوقات زادت والجواز اصبح من رابع المستحيلات
وايه السبب اعتقد.............
ولا نسمع الاراء الاول
عن اسباب صعوبة الزواج حاليال
وازاى نقلل من اعباءه
وهل هنتقبل احنا ده وهل البنت هتتقبل الحلول دى
وهل الاهل والناس ...
عاوز اسمع نبض قلوبكم فى الموضوع ده
*********
مش كده وبس عاوز اعرف اللى اتجوز ينصحنا بايه نعمله
واللى اتجوز ايه المشاكل اللى قبلته وممكن كان عمل لها حساب

_________________
منتديات مرصفا Marsafa كل عام وأنتم بخير


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://marsafa.yoo7.com
أحمد سعيد زكى
وسام الحضور الدائم
وسام الحضور الدائم
avatar

عدد الرسائل : 580
العمر : 30
Personalized field :
وســـــــام :
وســـــام جديد :
تاريخ التسجيل : 03/06/2008

مُساهمةموضوع: رد: الزواج اليوم ... اين نحن منه *** اسباب *مشاكل *حلول *معوقات* أفكار ** شارك Maximos   الجمعة 27 يونيو 2008, 12:34

اولا أحب اشكرك ياكبير على أختيارك الجميل للموضوع .

هو بالنسبه لمشكلات الزواج ممكن تتقسم لجزئين .

الاول مادى وكلنا طبعا عارفينه بما تمر بها الدوله من مرحله فوق الخطيره من بطاله وزياده خرافيه فى الاسعار الخ .

الثانى معنوى نظرا لما يتكون عند بعض الشباب من ثقل من التفكير فى هذا الموضوع

سواء كانت تجربه فاشله مرت امامه او شئ اخر .


وفى معظم الاحيان تبقى الظروف المتحكمه فى الموضوع .
ويبقى الشباب هو الضحيه فى الغالب .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Abu Mohanad
AdminAdmin
avatar

عدد الرسائل : 2931
العمر : 40
Personalized field :
وســـــــام :
تاريخ التسجيل : 28/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: الزواج اليوم ... اين نحن منه *** اسباب *مشاكل *حلول *معوقات* أفكار ** شارك Maximos   الجمعة 27 يونيو 2008, 12:40

مرورك نور للموضوع يااحمد
لكن اين الافادة واين الاجابات الواضحة للاسئلة
اتمنى زيادة الايضاح وبتفصيل اكثر
لاننا من وضعنا القيود ولاننا لا بد ان نحاربها
**********
اسفه مقدرش اتجوز الا فى شقة مستقلة
اسفة عوزة شقة تكون على الترعة
اسف لازم اعمل الفرح واجيب عبد الباسط حموده الخضر
اسف انا مش اقل من عبد الرزاق بن الفجله
ا ا ا ا والف ا وا وا
عوزين تفاصيل يا جماعة وحلول وياريت اكتر توضيح
اتكلم على نفسك فية ونفسك يكون

_________________
منتديات مرصفا Marsafa كل عام وأنتم بخير


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://marsafa.yoo7.com
شهيد الغد
وسام رفيع للمشرف لمتميز
وسام رفيع للمشرف لمتميز
avatar

عدد الرسائل : 733
العمر : 29
Personalized field :
وســـــــام :
وســـــام جديد :
تاريخ التسجيل : 23/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: الزواج اليوم ... اين نحن منه *** اسباب *مشاكل *حلول *معوقات* أفكار ** شارك Maximos   الجمعة 27 يونيو 2008, 13:34

بسم الله الرحمن الرحيم

والله المستعان نبدا الكلام

فى البدايه عاوز اشكرك على طرحك للموضوع الجميل

اسباب صعوبة الزواج

1/ التكلفه الماديه العاليه للزواج يعنى لما الواحد يروح يخطب ابوها يقولك انت مش عارف انت بتخطب مين انت لازم تجيب وتجيب وتجيب وتجيب الى مالا نهايه

ويقولك نيش لا جواز مفيش

مع ان النيش ليس له اى فائده واتحدى ان حد بيفتحه اصلا الا كل 50 سنه مره

2/ ان مفيش شغل طيب انا لو ربنا وفقنى ولقيت واحده ابوها راضى بظروفى واحنا بتوع بعض والكلام ده

هصرف عليها منين وانا مش شغال ابويا يعنى هيصرف على وعليها

3/ ان فى بعض الناس مبقاش عندها ثقه فى اى بنت من اللى بيشوفه منهم ودى فعلا حاجه حقيقيه انا قرأت قصه ان واحد من كتر ما مشى مع بنات مبقاش يثق فى اى بنت علشان كده لم يتزوج ابدا

الحلول

1/ ان الأب يفهم ان هو زى ما بيطلب لبنته هبنطلب منه لأبنه

وقال الرسول صلى الله عليه وسلم أقلهم مهرا اى النساء اكثرهم بركه

2/ ان الشاب يقبل اى عمل مينتظرش ان هو يشتغل بالشهاده

3/ الألتزام بتعاليم الدين الأسلامى وهو ده الأساس لحل كل المشاكل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Abu Mohanad
AdminAdmin
avatar

عدد الرسائل : 2931
العمر : 40
Personalized field :
وســـــــام :
تاريخ التسجيل : 28/03/2008

مُساهمةموضوع: رد: الزواج اليوم ... اين نحن منه *** اسباب *مشاكل *حلول *معوقات* أفكار ** شارك Maximos   الجمعة 27 يونيو 2008, 13:46

تحياتى ياشهيد
كلامك جميل ورائيك محل اهتمام
وهنجمع فى النهاية ارائنا كلها فى مساهمة واحدة
تحياتى لك وتحياتى لااحمد

_________________
منتديات مرصفا Marsafa كل عام وأنتم بخير


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://marsafa.yoo7.com
زائر
زائر
avatar


مُساهمةموضوع: رد: الزواج اليوم ... اين نحن منه *** اسباب *مشاكل *حلول *معوقات* أفكار ** شارك Maximos   السبت 28 يونيو 2008, 10:07

اولا بشكرك ياعماد على طرحك للموضوع
ثانيا
انا ف رأيى ان اكتر حد بيصعب الجواز فعلا الاهل
اللى بتعاملوا مع بنتهم كأنها سلعة عايزين شبكة بكزا وشقة وعفش كزا
لما كرهوا الرجالة ف الجواز
وفى بنات طماعه وهى اللى بتتشرط
واهم حاجة فى الهروب من الزواج الخوف من المسئولية
كله عايز يعيش حياته ازاى هيعشها وبقا مسئول عن اسرة واطفال ؟
الغلا مدمر كل حاجة وقلة الشغل الحياة بقت صعبة
انا عن نفسى حبة جدا انى اشارك اللى هيبقى زوجى ف كل حاجة يعنى
نبدأ مع بعض على الحلوة والمرة وابنى معاه حياتنا ونعلا سوا
مش اتشرط واقطم وسوطه لالالالالالالالا الحياة تعاون
لكن المشكلة ان فى حاجة كنت دايما بسمعاها
اللى يقولوا الراجل لو خد البنت من غير ما يدفع{رخيصة}
هيرميها بسهولة لكن انا شايفة ان هما فاهمين غلط لان الراجل لما بيزهق من الست
ممكن يبيع اللى وراه واللى قدامه عشان يخلص منها
يعنى لازم الاهالى يراعوا ظروف الشباب مش هيبقوا هما والغلا عليهم
وعلى رأى المثل خدوهم فقرا يغنيكوا ربنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
الزواج اليوم ... اين نحن منه *** اسباب *مشاكل *حلول *معوقات* أفكار ** شارك Maximos
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
New Star Marsafa :: قلوب مفتوحة .... منتديات فضفضة :: بيـن النـــاس-
انتقل الى: